. . . گفته‌اند یک سوزن به خود بزنید، بعد یک جوال دوز به مردم، صد رحمت به مردم کوفه! اصلاً نمی‌خواهیم مردم کوفه را تبرئه کنیم یا بگوییم خوب بودند، ولی چیزی که مشهور می‌گوید با واقعیّت فاصله دارد. حداقل ۷۰ یا ۸۰ نفر، همه‌ی شهدای کربلا، همه به جز غلام‌ها که ۱۳ نفر ایرانی‌ هستند، غلام ایرانی‌ هستند، یک ایرانی آزاد در کربلا کشته نشد. اگر فرصت شد و توفیق شد عرض می‌کنم چرا. سه نفر بصری. همگی کوفی هستند، هر چه در کربلا کشته شدند کوفی هستند. خدا پدر کوفی‌ها را بیامرزد! کوفه با آن چیزی که ما فکر می‌کنیم خیلی فاصله دارد.
تحلیل درست وقایع و کسب آمادگی
حالا چه می‌شود؟ کوفی‌ها خوب. می‌خواهم عرض کنم برای کوفی‌ها یک اتّفاقی افتاد، ۶۰ یا ۷۰ درصد این‌ها در برابر یک امامی یا شیعه بودند یا محبّ بودند. نسبت به یک امامی به دلائلی کم کاری کردند، یک فاجعه رخ داد. وظیفه‌ی یک نفر مثل من این است که اوّل هر یک از این داستان‌ها ببینم اگر من در چنین شرایطی بودم چه می‌کردم. برای بزرگ‌ترهای ما یک جنگ رخ داد، یک عدّه‌ی کمی در حقّانیت، حق و باطل بودن جنگ هشت ساله شک داشتند، آن‌ها نه. بقیّه‌، آن‌ها که هیچ عذری نداشتند، هیچ وظیفه‌ی مهمتری نداشتند، نرفتند دفاع کنند. به کسی نمی‌خواهیم جسارت کنیم، قرار نیست به کسی برچسب بزنیم، هدف عبرت‌گیری است. آن‌ها باید فکر کنند چه شد توفیق نداشتند و بعضی‌ توفیق داشتند؟ برای ما چطور؟ ما یقین داریم که امام زمان (سلام الله علیه) ظهور می‌کند. کسی هست که غیر از این بگوید؟ همه یقین دارند. هیچ کس هم ضمانت نداده که امام زمان (سلام الله علیه) در دوران ما نمی‌آید. ممکن است فردا بیاید.
مردم کوفه یک خبر واحدی شنیدند، نه فیلم آن را دیدند و نه قطعی بود، گفتند امام حسین (علیه السّلام) از مکّه راه افتاده است. یک خبر بود، یک شایعه بود که به وقوع پیوست. شما یک عمر می‌گویید ما اهل کوفه نیستیم. ما چه هستیم؟ آماده‌ هستیم؟ یا اگر امام زمان (علیه السّلام) بیاید باید شش ماه کلاس برویم، یک دوره عقاید بگذرانیم، سه ماه آموزشی برویم، بگوییم آقا کمی صبر کنید ما آماده نیستیم؟ چه چیزهایی باعث می‌شود که عملاً من می‌گویم امام زمان (علیه السّلام) فردا نمی‌آید؟ چون اگر بگویم امام زمان (علیه السّلام) فردا می‌آید باید آماده باشم. منتظر آماده است. دیدید مهمان دارید شام دعوت می‌کنید، افطاری دعوت می‌کنید، مدام پنجره را نگاه می‌کنید، آماده‌ هستید، غذا آماده است. امّا اگر بگویند ۱۰ درصد مهمان دارید طور دیگری هستید.
من نسبت به ظهور امام زمان (علیه السّلام) چقدر آماده‌ هستم؟ آیا من را برای تبلیغات جنگ خود استفاده می‌کند یا نه؟ سرباز او می‌شوم؟ کیسه شن سنگر او می‌شوم؟ چه کاره می‌شوم؟ می‌شوم یا نمی‌شوم؟ قرآن هم برای این راهکار دارد، عرض می‌کنم راهکاری که قرآن داده است چیست. برای این‌که امام زمان (علیه الصّلاه و السّلام) روی ما حساب کند قرآن فرموده است. پس نمی‌خواهیم داستان بخوانیم، مردم کوفه را باید بازشناسی کرد، چه شد این‌ها نیامدند؟ بعد من ببینم چه جاهایی پای آن‌ها لغزید، اشتباه رفتند، در مسیر دست انداز داشتند، نکند آن‌ها برای من هم باشد؟
خدا می‌‌داند من برای خود تصوّر می‌کنم همه‌ی آن عواملی که مردم کوفه را بازداشت من را هم بازداشته است. حالا آمدم بازگو کنم، روی ضبط صوت دارد حرف می‌زند. رنگ و بوی حرف‌های ما تاریخی است، ولی با این‌که نمی‌خواهیم اخلاقی حرف بزنیم قصد ما این است که هر کسی خود را جای آدم‌های این قصّه بگذارد، ببیند در این دو راهی‌ها چه می‌کرد؟ مسیر پر از دو راهی است. این مقدّمه‌ی اوّل، تمام شد.
فهم انسان نسبت به مسائل
مقدّمه‌ی دوم. آدمیزاد به چند صورت ممکن است اشتباه بفهمد. من چند مورد را عرض کنم و بعد بگویم مدّ نظر ما فعلاً کدام مورد است. گاهی طرف کلّاً نمی‌فهمد، ما به آن کار نداریم، می‌گویند ضریب هوشی پایینی دارند، یعنی بیولوژیکی است، اصلاً ژنتیکی است، ما به آن کار نداریم. معاذ الله گاهی انسان گناه می‌کند و باعث بدفهمی می‌شود. خیلی بحث مهمّی است، ولی مورد نظر من نیست.
ایجاد آگاهی با تقوا داشتن
لذا گاهی آدم اطاعت می‌کند و علم پیدا می‌کند، «اتَّقُوا اللَّهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللَّه‏»،[۱] تقوا داشته باشد. «الْمُؤْمِنُ یَنْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»،[۲] مؤمن با نور خدا می‌بیند. «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً»،[۳] اصلاً برای آن آیه داریم، تقوا داشته باشید فرقان پیدا می‌کنید، یعنی حقّ و باطل و درست و غلط را تشخیص می‌دهد. این هم خیلی بحث مهمّی است، بعید است بحث ما اجازه دهد به این بحث برسیم.
نفهمی عمدی
امثال من یک مدل کج فهمی و نفهمی دارند که عمدی است، یعنی می‌خواهد نفهمد، این خیلی خطرناک است. یعنی ۱۰ دقیقه او را به اتاق ببرید و در را ببندید که فکر کند، می‌فهمد که دارد اشتباه می‌کند، ولی عواملی باعث می‌شود بروز ندهد. تقریباً مشکل عمده‌ی مردم کوفه به نظر من حقیر این است. یکی یکی عرض می‌کنم تا ببینید.

چه می‌شود که انسان عمداً مثل من نفهمد؟ چه می‌شود؟ این را که دارم می‌گویم امسال در این تاریخ‌هایی که دارم عرض می‌کنم اتّفاق افتاده است . . . متن کامل به همراه صوت از اینجا
منبع: پایگاه رسمی حجت الاسلام حامد کاشانی | hkashani.com | سلسله جلسات با موضوع مردم کوفه


چگونه توقع داریم دشمن دست به ترور نزند؟!
 قرار باشد دانشمندان ما ترور شوند معنا ندارد در NPT بمانیم/ زمان انتقام را ما تعیین می‌کنیم
 رد پای نفوذی‌ها در ترور شهید فخری‌زاده