آغاز نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۳ همزمان با مراسمات ایام فاطمیه بود و این محافل مذهبی فرصتی برای گسترش اعتراضات مراجع تقلید و حوزه علمیه قم علیه لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود.  در همین رابطه عبدالمجید معادیخواه در جلد اول خاطرات خود با عنوان "جام شکسته" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره پیوند نهضت امام خمینی با نام حضرت زهرا(س) و شروع حرکت‌های انقلابی در سال ۱۳۴۱ می‌گوید: باخبر شدیم که در مسجد اعظم قم، مجلسى برپاست. مجلسى که با آن دغدغه‌ى درونى‌ام پیوندى داشت. بى‌درنگ مباحثه را نیمه تمام رها کردیم و به سوى آن مجلس راهى شدیم. گویى فاطمیه‌ى دوم بود. از مؤسس حوزه‌ى قم این سنت به یادگار مانده بود که او روزهاى دوم تا چهارم جمادى الثانى، مجلسى را در سوگ حضرت فاطمه(س) برپا مى‌کرد. فرزندش آیت‌الله مرتضى حائرى نیز همه سال به برپا کردنِ آن مجلس‌ـ در تداوم راه و رسم پدرـ پایبند بود؛ اما این نخستین بار بود که مشارکت در آن مجلس را توفیق مى‌یافتم.  ناگفته روشن است که آن مجلس، نه تنها با مجلس‌هایى که پیش از آن‌ـ در سال‌هاى گذشته‌ـ برپا مى‌شد متفاوت بود، که با هیچ مجلسى پیش از آن، قابل مقایسه نبود. فرصتى بود براى نمایشى از قدرت فرزندان فیضیه. با آن که خود را در آغاز مراسم به مسجد اعظم رسانده بودم، به دشوارى به درونِ شبستان راهى پیدا کردم و به زحمت در آن جمعیتِ فشرده، اندک جایى براى نشستن یافتم.  سخنران، سیدمحمد آل‌طه بود که با شور و حرارتى وصف‌ناپذیر، سخن‌هایى را فریاد مى‌کرد. مخاطبِ او، نخست وزیرِ وقت بود و پى‌درپى از او نام مى‌برد. با این توضیح، طلبه‌هایى چون گوینده‌ى این خاطره از روند رخدادها عقب بودند. مراجع قم، نخست با تلگرافى به شاه واکنش نشان داده بودند. شاه نیز در پاسخى که در آن نشانى از بى‌اعتنایىِ پرسش‌انگیزى به امام بود، مراجع را به رییس دولت حواله داده بود. پاسخ نخست وزیر را نیز در واکنش به تلگرافِ مراجع، نشانى از طفره رفتن مى‌آلود. او تلویحآ حوزه‌ى سیاست و امورِ مملکتى را بیرون از مسئولیتِ آنان، یادآور مى‌شد. در واقع، آن‌چه راـ پیش از آن مجلس‌ـ دیده بودم، تلگراف امام به نخست وزیر، پس از تلگراف به شاه و پاسخ آن بود. آل‌طه نیز در پرخاش‌هاى مکررش‌ـ با ادبیاتى ویژه‌ى خودـ مى‌کوشید تا اهانتِ علم را با توهین‌هاى ... ادامه مطلب از https://irdc.ir