در خیابان‌های تهران به‌شهادت رسید

. . . یادم می‌آید که باهم قرار گذاشته بودیم؛ وقتی برای کنترل اغتشاشات به خیابان‌ها می‌رویم، اگر هم کسی به ما آسیبی وارد کرد؛ اما ما مواظب باشیم که خدای ناکرده به کسی آسیب وارد نکنیم؛ چراکه مردمی که به خیابان‌ها آمده بودند، تقصیری نداشتند و بیشتر آن‌ها خصوصاً جوانان، گول خورده بودند و اصل‌کار در ایجاد فتنه، کسانی دیگر بودند . . .



روایتی از دیدار رهبر انقلاب در دوران نوجوانی با شهید سید مجتبی نواب صفوی


کتاب: پروانه‌ای که سوخت

نویسنده: سارا عرفانی

ناشر: انتشارات سوره مهر

نویسنده در فصول هفت‌گانه کتاب، بلافاصله از تولد، طفولیت و تحصیلات اولیه‌ی سید مجتبی عبور می‌کند و دوست دارد به سرعت مخاطبش را به بخش‌های مهیج زندگی این قهرمان بزرگ و نامدار مردم ایران برساند. او با وجود فصل‌بندی کتاب، هر قصه را در چند پاراگراف تعریف می‌کند و با ایجاز از آن‌ها می‌گذرد تا خواننده، عصاره‌ای از مراحل گوناگون زندگی سید مجتبی نواب صفوی را با تمام جلوه‌های مبارزاتی وی درک کند.

در «پروانه‌ای که سوخت» خیال‌پردازی جایی ندارد و شخصیت‌ها، همان‌هایی هستند که در تاریخ معاصر ایران نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ چرا که قصه‌های زندگی شخصیت اصلی کتاب به قدر کافی، جذاب هست که نویسنده در اندیشه خلق یک قصه موازی یا مکمل برای اثرش نیفتد.

دریافت کتاب پروانه‌ای که سوخت، از کتابراه


کتاب: تاریخ تحلیلی اندلس

نویسنده:

ناشر: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی

درحالی‌که قدرت‌های جهانی، هنوز به بهانه «جنگ‌های صلیبی» به تهاجم گسترده فرهنگی‌ـ نظامی علیه مسلمین مبادرت می‌کنند، زیرا چنان‌که هشت دوره جنگ کلاسیک صلیبی از شمال اسپانیا آغاز شد، جنگ‌های مدرن صلیبی نیز پس از سقوط اندلس شکل گرفته است. و پرونده اندلس هم‌چنان مفتوح است. بی‌گمان در حوزه مطالعات مربوط به «آندلس» می‌توان به‌طور روزمره با خلق آثار جدیدی در عرصه‌های مختلف تجربه‌ای تاریخی و ارزشمند را نصب‌العین آحاد امت اسلامی به‌ویژه سران آن قرار داد; چنان‌که اثر حاضر نیز تلاشی است در همین راستا.
دوره اسلامی تاریخ «اسپانیا» عصر طلایی تاریخ آن کشور محسوب می‌شود; عصری که مسلمانان دوره‌ای از عزّت و ذلّت و تحقیر را در آن تجربه کرده‌اند; بر این مبنا محافل فرهنگی‌ـ سیاسی اسپانیا در پایان قرون وسطی علی‌رغم آگاهی از خدمات تمدّنی و فرهنگی مسلمانان، به شکل تحقیرآمیزی از مسلمانان آندلس یاد کرده‌اند. آن‌چه مسلّم است این‌که حجم تحقیقات انبوه انجام شده درخصوص آندلس، نسبت به کارهایی که باید صورت بگیرد بسیار ناچیز است. در این نوشته که با رعایت استاندارهای متون آموزشی برای تدریس سه واحد درسی تدوین گردیده، تاریخ کلاسیک آندلس از زمان فتح (۸۱ ه‍‌) تا آخرین روزهای سقوط «غرناطه» در (۸۹۷ ه‍‌) به‌صورت تحلیلی ارائه شده و مواضع نویسندگان معاصر تاریخ آندلس براساس منابع اصلی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.