خطوط اصلی زندگی حضرت امام صادق علیه‌السلام
به‌مناسبت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بخش‌هایی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را درباره حیات نورانی این امام معصوم که ۳۳ سال پیش در ۱۳۵۸/۳/۲۱ انجام شده است، منتشر می‌کند.
* نقشه‌ی امام صادق علیه‌السلام
وقتی امام باقر علیه‌السلام از دنیا می‌رود بر اثر فعالیت‌های بسیاری که در طول این مدت خود امام باقر علیه‌السلام و امام سجاد علیه‌السلامانجام داده بودند اوضاع و احوال به سود خاندان پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بسیار تغییر کرد؛ نقشه‌ی امام صادق علیه‌السلام این بود، که بعد از رحلت امام باقر علیه‌السلام کارها را جمع و جور کند، یک قیام علنی به راه بیندازد و حکومت بنی‌امیه را -که هر روزی یک دولتی عوض می‌شد و حاکی از نهایت ضعف دستگاه بنی‌امیه بود- واژگون کند و از خراسان و ری و اصفهان و عراق و حجاز و مصر و مراکش و همه‌ی مناطق مسلمان‌نشین که در همه‌ی این مناطق شبکه‌ی حزبی امام صادق علیه‌السلام -یعنی شیعه، شیعه یعنی شبکه‌ی حزبی امام صادقعلیه‌السلام- شبکه‌ی امام صادق علیه‌السلام همه جا گسترده بود، از همه‌ی آنها نیرو بیاید مدینه و امام لشکرکشی کند به شام، حکومت شام را ساقط کند و خودش پرچم خلافت را بلند کند و بیاید مدینه و حکومت پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله را به راه بیندازد؛ این نقشه‌ی امام صادق بود. لذا وقتی که در خدمت امام باقر علیه‌السلام در روزهای آخر عمرش صحبت می‌شود و سؤال می‌شود که قائم آل محمد کیست، حضرت یک نگاهی می‌کنند به امام صادق علیه‌السلام می‌گویند که گویا می‌بینم که قائم آل محمد این است. البته می‌دانید ...


«تقی زاده‌های جدید» زیر نشان سیا و پنتاگون عکس یادگاری می‌گیرند

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR برای تبیین دقیق‌تر خاستگاه و خصوصیات و عملکرد این جریان روشنفکری فکری در ایران، گفت‌وگویی تفصیلی با آقای «دکتر موسی حقانی، مورخ، استاد دانشگاه و رئیس مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر داشته است. وی که از پژوهشگران و اساتید برجسته‌ی تاریخ معاصر کشور است، در این گفت‌وگو ضمن برشمردن تاریخچه‌ی این جریان فکری در ایران و مؤلفه‌های هویتی آن، گونه‌شناسی و رفتارشناسی فرهنگی و سیاسی آن را مورد بررسی قرار داده است.
تحلیلِ تاریخی ویژگی‌های رفتاری حسن تقی‌زاده به ‌عنوان چهره‌ی برجسته و نماد این جریان وابسته‌ی ‌فکری و نیز چگونگی بازتولید سبک فکری این جریان پس از انقلاب اسلامی از موضوعات خواندنی این گفت‌وگو است.

برای تماشای سایر ویدیو ها به اینجا مراجعه کنید