نقشه منافقین برای ترور آیت‌الله خامنه‌ای در اواخر دهه ۶۰/ رجوی در جلسات درون سازمانی مسئولیت انفجار ۷ تیر و ۸ شهریور را پذیرفت/ سرنوشت عامل انفجار حزب جمهوری چه شد؟

عد از ورود سازمان مجاهدین خلق به فاز مسلحانه، عملیات تروریستی این سازمان در ابعاد وسیع دنبال شد. انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰ و دو ماه بعد، انفجار دفتر نخست‌وزیری در ۸ شهریور همان سال، نشان داد مسعود رجوی «زدن سرانگشتان نظام» و «بی‌آینده کردن» آن را هدف خود قرار داده است.
تاکنون روایت‌ها و تحلیل‌های بسیاری درباره وقایع ۷ تیر و ۸ شهریور ۶۰ منتشر شده است اما روایت اعضای سازمان مجاهدین خلق از آنچه در تابستان آن سال رخ داد نیز قابل تامل است و می‌تواند حلقه‌های مغفول مانده و یا مفقود شده را نمایان کند.


مروری‌ بر علل شکست گفتمانی دوم خرداد در انتخابات ۸۸

جریان پدیدآورنده‌ حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از نوعی ایدئولوژی بهره می‌برد که به‌طور مشخص ریشه در تحولات سال‌های ۱۳۸4-۱۳۷۶ داشت. این دوره که جبهه‌ دوم خرداد در آن قدرت را در دست داشت، به «دوره‌ اصلاحات» ملقب گشت. در این دوره نویسندگان، نظریه‌پردازان و ایدئولوگ‌های متفاوتی به نشر دیدگاه‌های خود پرداختند که در نهایت نوعی ایدئولوژی سیاسی و منازعه‌جو را تولید کردند.
ایدئولوژی «اصلاحاتی» که جبهه‌ دوم خرداد از آن سخن می‌گفت، چیزی جز تجدیدنظرطلبی در اصول انقلاب و جمهوری اسلامی نبود؛ تجدیدنظرطلبی در روحیات انقلابی و محافظه‌کاری در تعامل با نظام سلطه‌ بین‌المللی و دوری از رویکردهای دین‌مدارانه و استقبال از سکولاریسم.علاوه بر این در دوران حاکمیت جبهه‌ دوم خرداد در کنار گسترش سیاست‌زدگی، کم توجهی به امور عمرانی و اقتصادی و معیشتی جامعه، نارضایتی عمومی از این جبهه را تشدید کرد. نتیجه‌ سیاسی این نارضایتی عمومی ...


پیشنهاد کتاب

برای تهیه کتاب های زیر، روی نام یا تصویر کتاب کلیک کنید

کتاب : موج فتنه از جمل تا جنگ نرم

نویسنده:    

ناشر: کانون اندیشه جوان

قیمت نسخه الکترونیک: ۵,۰۰۰ تومان

یکی از پربسامدترین واژگان در ادبیات اسلامی، واژۀ «فتنه» است. این واژه، سی بار و مشتقات آن شانزده بار در قرآن کریم به‌کار رفته‌اند. مسئلۀ فتنه در سخن امام علی (ع) نیز از بسامد بالایی برخوردار است. سیرۀ آن حضرت نیز مشحون از مبارزات عملی با فتنه‌های دینی و سیاسی و اجتماعی آن روزگار است.
این کتاب می‌کوشد تا به اختصار ابعاد مختلف بحث فتنه را با تکیه و تأکید بیشتر بر سخن و سیرۀ امام علی (ع) واکاوی کند.

کتاب: تقویم تاریخ دفاع مقدس، ج ۴۷، حوادث تیر ۱۳۶۳ (خوف خفاش)

نویسنده: نبی کریمی

ناشر:  مرکز اسناد انقلاب اسلامی

قیمت نسخه چاپی: ۸۵,۰۰۰ تومان

نیروهای ارتش بعثی عراق توان رزمی خود را از دست داده بودند و ضربات کوبنده‌ی نیروهای قدرتمند ایران اسلامی توان هرگونه عملیات آفندی را از آنها گرفته بود. نیروهای سلشحور و پرتوان اسلام هم در تدارک و آماده‌شدن برای اجرای یک حمله‌ی وسیع و گسترده برعلیه متجاوزین عراقی بودند. به‌طوری‌که روحیه‌ی نیروهای عراقی بسیار ضعیف شده بود و تدارک برای حمله‌ی گسترده و آماده‌شدن یگان‌‌های پیش‌بینی‌شده برای اجرای ...

کتاب: یهود، صهیونیسم و اروپا؛ ریشه‌یابی تاریخ جریان صهیونیسم در اروپا

نویسنده:    

ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

قیمت نسخه الکترونیک: ۵,۰۰۰ تومان

علی‌رغم برخی تصورات ظاهری، پیوند صهیونیسم با غرب و کنترلی که صهیونیسم بر کشورهای غربی دارد، تنها با استفاده از ابزارهای اقتصادی و رسانه‌ای محض امکان‌پذیر نیست و نوعی همگونی فرهنگی و پیوند هویتی بین یهودیت و تمدن فعلیِ غرب است که این سلطه را امکان‌پذیر کرده است ...

ایدهٔ "قوم برتر و برگزیدهٔ خداوندی" ایدهٔ تحریف‌شدهٔ دیگری است که بزرگان یهودی در طی اعصار و قرون با تحریف آن سعی در دستیابی به مطامع خطرناک خویش داشته و با تقسیم مردم به یهودی و غیریهودی، هرگونه ظلم و جنایت یهود نسبت به سایرین را با توسل به آن توجیه نموده‌اند. 

کتاب: ایدئولوژی اصلاحات ( اصلاحات به روایت حلقه آیین )

نویسنده: حمیدرضا اسماعیلی

ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

قیمت نسخه چاپی: ۳۱,۰۰۰ تومان

حلقه‌ی آیین در آغاز دهه‌ی ۱۳۷۰ و بدون داشتن نشریه‌ای محفلی تشکیل شد که مباحث آن کم و بیش از سوی رسانه‌های دیگر منتشر می‌شد. برخی اعضای برجسته‌ی حلقه‌ی آیین مانند حجاریان، هم در حلقه‌ی کیان عضو بودند و هم با حضور در روزنامه‌ی سلام و دوهفته‌نامه‌ی «عصر ما» مطالب خود را در این نشریات منتشر می‌ساختند. همچنین مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری از مهم‌ترین مراکزی بود که اعضای مهم آیین در آن فعالیت داشتند. در واقع بسیاری از سیاست‌ها و راهبردهایی که در سال‌های بعد اعضای این حلقه اتخاذ کردند محصول پژوهش‌هایی بود که در آن مرکز صورت گرفت.