رهبرانقلاب در ســه بیانات اخیر خود (یعنی ارتبــاط تصویری بــا نمایندگان تشــکل های دانشجویی، سخنرانی به مناسبت سالگرد رحلت امام(ره) و در نهایت ارتباط تصویری با همایــش سراســری قــوهی قضائیه) بــا تأکید بــر اهمیت مطالبه گــری، بــه نقــد برخــی روش هــای عدالتخواهــی پرداختند.

  • کلان نگری در شناخت آرمانها و واقعیت ها

مجموعه ی نکات ایشــان در حوزه ی ارتقــای مطالبه گری مربــوط بــه دیــدار دانشــجویی اســت. در آن بیانــات، رهبرانقلاب یک توصیــه ی راهبردی داشــتند و آن، زاویه ی نــگاه در مطالبه گــری اســت. چــه آنکــه بــرای فهــم دقیق راهبردهــا لازم اســت زاویه ی نــگاه مطالبه کننــده، «کلان بوده» و ضمن «شناخت آرمان ها»، فهم دقیقی از «وضع و واقعیــت موجــود» داشــته باشــد. کلان نگــری یعنــی شــناخت ضعف ها در کنار فهم دقیق از جبهه بندی اصلی نظام اسلامی در نسبت با ظلم و ظالم اکبر و اعتنا به قدرت و دارایی های ملــی در این مبارزه. بر این اســاس اصولی که رهبرانقلاب در آن روز مطرح می کنند بدین شرح است:

اول اینکه «جمهوری اســلا می، یک طرف مبارزه ی وسیع و عظیم در سطح جهانی است.» این ملاحظه، نسبت ما را در جبهه بندی کلان سیاسی در دنیا دقیق می کند و موضع ما را نسبت به مشکلات داخلی روشن می کند. دوم، «ظرفیت بالای کشــور برای مقابله». این ملاحظه، شناخت دقیق از خودمان است. بی اعتنایی به این دارایی باعث می شود با مشاهده ی انواع مشکلات دچار ضعف و ناامیدی شویم. در احســاس قــدرت و عــزت و در نهایــت، «نهادینه شــدن کشــور،» و اینکه دشــمن در تلاش برای مخــدوش کردن همین دســتاورد انقلاب اسلامی اســت. باید مراقبت کرد این حس کرامت و عزت شکسته نشــود. اصلاح ضعف ها با احساس ضعف میسر نیست. لذا خودحقیرپنداری باعث می شــود روحیه ی مبارزه و تحول با مشــاهده ی کمترین مشکل، تبدیل به خودزنی و رخوت و سستی شود.

ســپس، رهبــر انقــلاب بعــد از اینکــه زاویــه ی نــگاه را بــه کلان نگری و عمق بخشــی ارتقــا دادند درخصــوص رفتار فردی نیز چنــد توصیه ی کلیــدی  . . .

  ادامه مطلب از اینجا در نشریه خط حزب الله - شماره ۲۴۳